In 1880 zou een Concours International de Musique in Brussel worden gehouden ter viering van het vijftigste jaar van België's onafhankelijkheid. Het bestuur overwoog deelname, want al haalde men maar een derde of vierde prijs dan zou dat toch een zeer goede uitwerking kunnen hebben voor het verdere bestaan en het streven van de vereniging.
Een aantal leden meende echter dat het niet paste voor ons Nederlanders in België het feest mee te meevieren, omdat wij daar vijftig jaar eerder waren 'weggejaagd'. Deelname aan een feestelijke herinnering aan "feiten die ons de helft van ons rijk kostten" zou getuigen van 'nationale karakterloosheid'. Anderen hadden echter geen gemoedsbezwaar en zouden graag een medaille gehecht zien aan de banier die er niet was. Uiteindelijk kwam men tot de ontdekking dat de inschrijfdatum al voorbij was, zodat het probleem was opgelost.1)
Tijdens het bewind van Ferdinand Blumentritt staakte de harmonieafdeling de uitvoeringen, waarna het orkest in 1881 weer de oude naam 'Symphonia' aannam. Bovendien werd nu de lage A-stemming ingevoerd. Voor het eerste optreden onder de herstelde vertrouwde naam speelde de veelbelovende pianist Max van de Sandt (1863-1934) een nieuw pianoconcert van Franz Xaver Scharwenka (1850-1924). Een jaar later dirigeerde Richard Hol (1825-1904) zijn Symfonie opus 44.